Semintele de susan, o fabrica de nutrienti

Susanul este cunoscut in Africa drept “benne” sau noroc. Si asa cum putem citi si in articolul : Susanul, 10 beneficii uimitoare pentru sanatate, corpul nostru poate avea o gramada de noroc daca mancam susan.
Semintele de susan nu sunt insa doar pentru noroc, ci si o uimitoare sursa de beneficii pentru sanatate fiind pline de principii nutritive. De exemplu, ni se spune ca trebuie sa bem lapte pentru oase sanatoase, dar susanul furnizeaza calciu si alte beneficii, fara problemele aduse de lactate.

Dar haideti sa privim un pic la capacitatea nutritiva a semintelor de susan:

1. Un sfert de cana de seminte de susan furnizeaza mai mult calciu decat o cana intreaga de lapte.
1/4 cana de seminte crude de susan = 351 mg calciu.
1 cana lapte integral = 291 mg de calciu.
Laptele este acidifiant si semintele de susan sunt alcaline.
Calciul este asa de bun pentru oase, si poate ajuta in cazul migrenelor si al SPM.

2. Semintele de susan au mari cantitati de sesamina si sesamolina ce apartin unui grup de fibre binefacatoare numite lignani.
Lingnanii pot micsora colesterolul si pot ajuta la prevenirea hipertensiunii.
Sesamolul protejeaza impotriva deteriorarii ADN-ului, deteriorari cauzate de radiatie.
Sesamina protejeaza de asemenea ficatul impotriva deteriorarii oxidative.

3. Susanul este o buna sursa de fitosteroli, sterolii vegetali.
Sterolii vegetali micsoreaza colesterolul din sange
De asemenea, sterolii vegetali imbunatatesc sanatatea inimii.

4. Semintele de susan sunt mici centrale energetice pline de proteine.
Semintele de susan contin toti aminoacizii esentiali si ajuta la realizarea unor proteine complete.
Ele au mai multe proteine superioare decat majoritatea nucilor.
100 g de seminte de susan = 18 g de proteina (32% din valoarea zilnica recomandata).

5. Susanul este o excelenta sursa de cupru, furnizand 53% din aportul zilnic recomandat in doua linguri de tahine (facut din seminte de susan).
Cuprul este un puternic antioxidant ce ajuta sistemul imunitar.
Cuprul, este anti-inflamator si poate reduce umflaturile artritei reumatoide.
De asemenea, cuprul este utilizat de catre enzimele care construiesc tesutul conjunctiv, metabolizand fier si sintetizand neurotransmitatori.

6. Semintele de susan sunt o foarte buna sursa de mangan.
Manganul este important pentru oase.
Manganul mai este si un nutrient esential pentru multe sisteme enzimatice din corp.

7. Semintele de susan au inalt continut de zinc..
Zincul este necesar pentru asigurarea densitatii osoase. Un studiu a gasit o corelatie intre aport alimentar scazut de zinc si osteoporoza.

8. Semintele de susan au multe vitamine ale complexului B (tiamina (B1), niacina, acid folic, piridoxina (B6) si riboflavina).
Vitaminele complexului B ajuta la imbunatatirea functionarii sistemului nervos, organelor, muschilor, pielii si parului.

9. Semintele de susan sunt bogate in minerale esentiale precum magneziul si fierul.
Mineralele sunt necesare pentru producerea globulelor rosii, mineralizarea oaselor, sinteza enzimelor si producerea hormonilor.

10. Semintele de susan au un inalt continut de acid gras mono-nesaturat, acidul oleic.
Acidul oleic ajuta la micsorarea nivelului de colesterol rau si sporeste nivelul colesterolului bun din sange.

Avertisment: alergia la seminte de susan este o reactie hipersensibila la unii oameni sensibili. Reactiile includ urticarie, dermatita si mancarimi. Unii cu o hipersensibilitate extrema ar putea avea simptome mai grave precum voma, dureri abdominale, umflarea buzelor si a gatului, ducand la ingreunarea respiratiei, congestie pulmonara si moarte. Produsele cu susan ar trebui evitate de catre acesti oameni.

Fapte diverse in legatura cu semintele de susan
Susanul a fost utilizat in decursul istoriei sub multe forme. Iata mai jos cateva lucruri inedite : semintele de susan

Stiati ca cerneala neagra de India provine de la reziduul negru aparut datorita utilizarii uleiului de susan in lampi?
Florile mirositoare erau inmuiate in ulei de susan si apoi utilizate la imbaiere si aranjarea parului.
Cu mii de ani in urma asirienii credeau ca zeii lor beau vin de susan inainte de a crea pamantul.
Pentru a-si prelungi tineretea, femeile din Babilonul antic mancau halva facuta din miere si seminte prajite de susan.
In India, semintele de susan sunt utilizate in ritualurile sacre, ele sunt un simbol al nemuririi.
Myanmar, cunoscut si ca Birmania, are cea mai mare productie de susan din lume. In 2010, a produs milioane de tone de seminte de susan, 18,84 % din productia mondiala.
Cum se pastreaza semintele de susan

Susanul contine grasimi nesaturate, asa ca este mai bine sa fie depozitat intr-un loc intunecos si racoros, intr-un recipient etans, pentru a evita rancezirea.
Depozitate adecvat, semintele uscate raman in general proaspete pentru cateva luni.
Intotdeauna depoziteaza semintele albe decorticate in frigider. Semintele albe de susan nu mai au coji, care contin 2-3% acid oxalic ce poate interfera cu absorbtia de calciu si confera un gust amar.

Sugestii pentru consum sau gatire:

Cel mai bun mod de a utiliza susanul este in mod natural crud. Puteti face lapte de susan, sau il puteti rasni si adauga in salate, creme, sosuri, dulciuri.

Semintele de susan nu contin gluten, ceea ce le face perfecte pentru celiaci si cei care doar vor sa manance fara gluten.

Cea mai facila modalitate de a obtine maximum nutritiv de la susan este de a utiliza in tahine.

Uleiul de susan este de asemenea foarte sanatos si folosit cu succes in practica de detoxifiere numita mestecatul uleiului. Puteti citi mai multe despre aceasta in articolul: Mestecatul uleiului : obiceiul care iti poate transforma sanatatea

Surse utilizate:
http://www.care2.com/greenliving/how-to-benefit-from-nutritious-susan-seeds.html
http://viataverdeviu.ro/semintele-de-susan-o-fabrica-de-nutrienti/

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: