Meditatia, remediu eficient impotriva nefericirii Autor: psychologies

meditația

Mai mult decat atat, aceiasi cercetatori, Matthew A. Killingsworth and Daniel T. Gilbert, afirma intr-un studiu publicat in prestigioasa revista Science ca aceasta lipsa de concentrare pe activitatile pe care le intreprindem reprezinta si una dintre sursele principale ale starii de nefericire pe care multi dintre noi o simtim adeseori:

“Mintea umana are obiceiul sa rataceasca si aceasta minte ratacitoare este nefericita,” au spus Killingsworth and Gilbert. “Abilitatea de a ne gandi la ceva ce nu se intampla acum este un proces cognitiv care vine la pachet cu un cost emotional.“

Cercetatorii de la Harvard afirma chiar ca procentul de timp in care mintea noastra nu este concentrata pe activitatea specifica pe care o desfasuram la momentul respectiv reprezinta o modalitate exacta de predictie a nivelului de fericire al oamenilor: “… durata de timp in care mintea paraseste prezentul si rataceste este o modalitatea mai exacta de predictie a gradului de fericire decat activitatile pe care le derulam”

Acesti cercetatori se alatura unui numar din ce in ce mai mare de savanti din diferitele discipline grupate un jurul conceptului de neuro-stiinte, care ofera ca si solutie pentru aceasta lipsa cronica de atentie cu care ne confruntam un remediu ieftin, sigur si cu multiple efecte secundare pozitive: MEDITATIA.

Cum functioneaza meditatia?

Majoritatea dintre noi nu realizam ca mintea noastra gandeste in permanenta si ne indeparteaza de realitatea prezenta.

Ceea ce numim practica meditatiei este, de fapt, efortul de a dezvolta in mod constient capacitatea noastra de a fi in momentul prezent atat la nivel fizic, cat si mental.

Exista multa tipuri de meditatie, una dintre cele mai accesibile si mai usor de experimentat fiind asa-numita meditatie cu concentrarea pe respiratie, cunoscuta si sub numele de mindfulness meditation sau shamata.

Meditatia cu focus pe respiratie consta in antrenarea mintii, in special a atentiei si a vointei, astfel incat sa putem pleca de la nivelul superficial al constiintei catre nivelurile cele mai profunde.

Putem spune ca meditatia este pentru minte ceea ce fitness-ul este pentru corp: un mod de a ne mentine in forma, astfel incat sa ne apropiem de idealul exprimat de dictonul latinesc Mens sana in corpore sano.

Meditatia nu e religie

O idee gresita care este destul de raspandita este aceea ca meditatia presupune trecerea la o alta religie sau cale spirituala decat cea pe o persoana o are la un moment dat.

Aceasta intelegere gresita isi are originea in faptul ca cele mai eficiente tehnici meditative, care si-au dovedit eficacitatea de peste 2500 ani, isi au originea in Asia, fiind de cele mai multe ori predate de maestrii spirituali budisti sau de exponenti ale marilor scoli de yoga.

A spune insa ca pentru a invata si practica meditatia trebuie sa te „convertesti” e ca si cum ai spune ca pentru a studia artele martiale extrem-orientale trebuie sa treci la alta religie.

Comparatia nu este deloc intamplatoare, pentru faptul ca, la fel ca si tehnicile meditative, majoritatea artelor martiale atat de populare azi in Occident isi au originea si au fost popularizate de calugari-luptatori, faimoasa manastire Shaolin din China fiind unul dintre „leaganele” budismului Zen.

Meditatia ce foloseste ca obiect de concentrare respiratia este azi recomandata de nenumarati medici si psihologi, datorita efectelor benefice dovedite pe care le are prin reducerea stresului si prin dezvoltarea capacitatii de control a durerii (fie ea fizica sau emotionala)

Meditatia este asadar o tehnica ce poate fi incorporata in viata de zi cu zi, indiferent de profesie, etnie, rasa sau cale spirituala aleasa.

Ea este un proces activ prin care ne putem aduce un plus de calm si echilibru in vietile noastre, reprezinta un timp oferit noua insine in care invatam sa traim din ce in ce mai mult in prezent.
Unde poti practica meditatia?

Unul dintre putinele locuri din Bucuresti unde poti incerca practica meditatiei intr-un cadru adecvat si sub indrumarea unor oameni care s-au format la randul lor cu maestrii autentici, este Centrul Seeds for Happiness (www.seedsforhappiness.ro).

Aici au loc sedinte de meditatie in fiecare seara de miercuri intre orele 19:00 si 20:30, fiind bine-veniti atat meditatorii experimentati care doresc sa mediteze in grup, cat si cei curiosi sa afle mai multe si sa experimenteze.

In plus, ca parte a actiunilor intreprinse de Centrul Seeds for Happiness pentru promovarea acestei cai de crestere a nivelului personal de fericire, in fiecare dimineata a lunii mai 2011 au loc sedinte matinale de meditatie intre 07.15 si 08.00am.

La acestea sunt asteptati toti cei interesati sa practice meditatia, intr-un cadru linistit si primitor, indiferent de nivelul de experienta.

Si, pentru a face accesul si mai usor, intrarea este libera, donatiile catre Centru fiind oricand bine-venite (Seeds for Happiness fiind o asociatie neguvernamentala si non-profit, care se finanteaza doar din donatii si sponsorizari).

Asadar, aceia dintre voi care vreti sa fiti mai atenti, mai prezenti si mai fericiti, sunteti asteptati la Centrul Seeds for Happiness din Bucuresti, str. Fabrica de Chibrituri nr 16, sector 4 (chiar langa autogara Filaret, in imediata vecinatate a parcului Carol). Pentru detalii, scrieti la info@seedsforhappiness.ro

Efectele benefice ale meditatiei

Meditatia ii ajuta pe cei care o practica sa isi creasca capacitatea de concentrare si atentia

Capacitatea de concentrare este cruciala pentru aproape toate aspectele vietii – de procesul de invatare, pana la obligatiile pe care le avem de indeplinit in fiecare zi sau deciziile pe care e nevoie sa le luam.

Clifford Saron de la Universitatea din California, SUA, este cel care a initiat si coordoneaza proiectul Shamatha, una dintre cele mai ample cercetari stiintifice asupra meditatiei.

Cercetatorul spune ca nu ai neaparat nevoie de un mentor spiritual pentru a profita de efectele meditatiei.

Unul dintre studiile realizate in acest proiect, coordonat de Katherine MacLean, de la Facultatea de Medicina a Universitatii „John Hopkins” din Baltimore, a masurat cum influenteaza meditatia capacitatea de atentie. La acest studiu au participat 60 de voluntari, meditatori cu experienta.

Fiecare dintre ei trebuia sa priveasca ecranul unui computer pe care apareau succesiv linii verticale si sa apese pe mouse de fiecare data cand una dintre linii era mai scurta decat celelalte.

In mod normal este foarte greu sa acorzi atentie unui astfel de activitati pentru o perioada lunga de timp.

In cele trei luni ale experimentului, voluntarii au demonstrat ca se pot concentra pe perioade mult mai lungi de timp si au dat mult mai multe raspunsuri corecte, in comparatie cu persoane care nu practica meditatia.

Meditatia ne ajuta sa avem un mult mai bun control al emotiilor negative.

Un alt studiu realizat in cadrul experimentului Shamatha a concluzionat ca meditatia are un rol important asupra vietii emotionale, pentru ca participantii la cercetare au devenit mai putin anxiosi, constienti de propriile trairi si capabili sa le controleze.

Coordonatorul studiului, Baljinder Sahdra, de la Universitatea din California, explica rezultatele: meditatia ii invata pe oameni „sa-si reprime reactiile impulsive fata de o serie de stimuli interiori, unii chiar de natura emotionala”.

Teoria potrivit careia cei care practica meditatia sunt mai putin impulsivi este intarita si de rezultatele obtinute cu ajutorul aparatelor de rezonanta magnetica functionala. O echipa coordonata de Julie Brefczynski-Lewis, de la West Virginia University, a comparat imaginile creierelor persoanelor care meditau si a constatat ca amigdala – zona cerebrala care joaca un rol crucial in procesarea emotiilor – era mult mai putin activa la experti decat la incepatori.

Sursa: http://www.psychologies.ro/anchete-si-dosar/dezvoltare-personala/meditatia-remediu-eficient-impotriva-nefericirii-1617495/2

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: