Femei singure. Între speranță și teamă

femei singure

Ce e dincolo de singuratatea femeilor: teama de esec sentimental sau neputinta de a construi un cuplu in parametrii mosteniti? Cum resimt astazi, in Romania, femeile absenta unui partener?

Nu e usor sa fii femeie singura, chiar daca situatia nu are numai dezavantaje. Societatea o pri­ves­te cu suspiciune. Familia o preseaza, chiar daca mult mai discret in zilele noastre, “sa intre in r¢ndul lumii”. Un model arhaic alimentat si de religie, supt odata cu laptele de mama, creeaza un prototip de statut – acela de femeie ma­ri­ta­ta – pe care se straduieste, uneori din rasputeri, sa-l atinga. Vremurile s-au schimbat si, odata cu ele, priori­tatile femeilor: studii, cariera, independenta financiara.

Metodele de a gasi sufletul pereche s-au aliniat si ele noilor tehnologii. Temerile insa s-au dublat si tin de moti­va­tii multiple. Unele n-ar vrea sa-si piarda libertatea pe care inaintasele lor nu au avut-o. “Imi dau seama ca sentimentele mele sunt ambivalente, marturiseste Lavinia, 30 ani, PR intr-o editura. Imi ador viata, slujba, prietenele. Dar in aceeasi sap­ta­mana, pot sa alternez perioade de exaltare absoluta si momente de since­ra deprimare. De indata ce sunt intreba­ta in legatura cu celibatul meu, imi scot ghearele si imi apar un statut de care, in realitate, as dori sa scap”.

Altele isi doresc un “parteneriat” fara inegalitati, care sa includa iubirea! Bloggerita Loredana, medic stomatolog, 32 de ani, scrie ca: “Presiunea sociala este mare si femeile singure, peste 30 de ani sunt con­­­siderate niste ratate, chiar daca o duc mult mai bine decat neves­tele care trebuie sa dea barbatului sen­za­tia ca are ultimul cuvant, ca sa nu se crizeze. Un amic mi-a zis chiar ca dupa 35 de ani sansele unei femei de a fi aleasa scad, asa ca ar trebui sa ma grabesc!!! Nu sunt pentru singura­ta­tea-celibat. Dar sunt impotriva compromisului si conformismului idiot. Stiu ca atunci cand o sa ma iubeasca un barbat si o sa il iubesc si eu, voi re­nun­ta la independenta totala pentru o relatie.”

O repetitie a figurii paterne

“Dorintata de a fi in cuplu exista chiar si numai la nivel inconstient inca de la v¢rsta de patru-cinci ani”, spe­cifica psihologul clinician Georgiana Branisteanu. Sa vedem ce se in­tam­pla cu aceasta dorinta in istoria unei femei.

Cristina, 37 de ani, pro­fesoa­ra, isi aminteste: “Tata a fost eroul co­pi­lariei mele. Chiar daca ab­senta multa vreme, din cauza me­seriei, si nici nu era prea comunicativ, n-am incetat sa-l consider un mo­del masculin. Mai tarziu, mi-am ales parteneri care ii semanau pe undeva. Si, fireste, n-a functionat. Dar, ca sa pricep ca era vorba despre o prelungire a figurii paterne, a fost nevoie de intelegerea propriului trecut”. Evident, primul partener ales de fetita este tatal. Aceasta figura poate fi dezamagitoare intr-o etapa in care se contureaza tipul de alegere sexuala pentru toata viata. “Tipul de legatura al celor doi in cuplul fetita-tata este modelul tuturor relatiilor ulterioare din viata de femeie. Astfel, femeia isi va alege intotdeauna par­tenerul in functie de imaginea tatalui. «|n functie de» inseamna fie asemenea, fie total opus. Trasaturile dominante ale tatalui, fie sunt reluate ca atare, fie sunt transformate in contrariul lor cand se alege un par­tener.”

Teama unei noi dezamagiri

“Da, mi-e teama, marturiseste Florentina, 40 de ani, director marketing. Dar de faptul ca urmatorul bar­bat ar putea fi la fel ca primul, de care am divortat.” Raspunsurile de acest tip nu sunt putine. O de­za­ma­gi­re anterioara puternica naste temerea ca lu­crurile se pot repeta. Ca va fi me­reu la fel. Georgiana Branistea­nu subliniaza: “Despre aceasta teama se spune ca exis­ta doar in mintea persoanei respective. Daca ar scapa de ea, realizarea cuplului ar fi posibila”. De fapt, teama corespunde perfect rea­­­­­litatii: dezamagirea se repeta. Sunt fe­­mei care se marita de mai multe ori cu acelasi tip de partener. Daca a­ceas­ta pune pe seama partenerului intreaga responsabilitate, va fi tentata sa generalizeze cu pesimism: “Toti sunt la fel”.

O viziune optimista

“Voi putea gasi pe cineva mai bun?”, se intreaba majoritatea femeilor a caror biografie contine una sau mai multe relatii nesatisfacatoare. Psiho­logul formuleaza altfel aceasta intrebare : “Poate intr-adevar feme­ia sa gaseasca pe cineva mai bun? De cand a suferit dezamagirea, si-a schim­bat aceasta modalitatea in­con­s­tienta de alegere? Nu este vor­ba despre ghinion in repetitia scenariului, ci de faptul ca, alegand cu aceleasi date psihice, va alege ace­lasi tip. Femeia dezamagita are o san­sa de a nu repeta suferinta daca isi asuma “partea ei de vina”, cum se spune at¢t de justitiar.

Exista femei care reusesc sa faca o alegere buna, nu una autodistructiva. Acest lucru e posibil in momentul in care se maturizeaza emotional. Andreea, 27 ani, a trecut printr-o pe­rioada de singu­ra­tate “jumatate aleasa, jumatate im­pusa. Dupa o relatie de doi ani, am ramas singura aproape un an. Apoi am inceput sa ma reintalnesc cu un fost iubit, dar am realizat repede ca nu era o relatie ade­varata. Si atunci, mi-am organizat viata: e­mo­tional, ma incar­cam de la prietenele mele, iar fizic, de la acest fost. Ajunsesem la un grad de maturitate, puteam fa­ce diferenta intre sex si iubire. Dupa un an m-am indra­gostit de cineva cu care formez un cu­plu si a­cum”.

Prin singuratate, spre cuplu

A fi singura o perioada si impacata cu sine reprezin­ta si “conditia indis­­pensabila pentru a forma un cuplu”, ne asigura Georgiana Bra­nis­­tea­nu. “Femeile care nu au capa­citatea de a fi singure, nu au nici san­sa de a construi la un moment dat o relatie echilibrata cu un partener. Multe femei aflate intr-o re­latie accepta compromisuri dureroase, din cauza dependentei de a trai cu un barbat. Ele spera ca o­da­ta si odata va aparea Fat Frumos, care le va scapa de Zmeu”. Dar, conchide psihologul, in realitate nu asteapta decat sa-si deplaseze dependenta spre un alt “obi­ect”, presupus a fi mai bun.

Adriana Mocca
Foto: GULIVER / Getty Images
Sursa:http://www.psychologies.ro/anchete-si-dosar/cunoaste-te-anchete-si-dosar/femei-singure-intre-speranta-si-teama-321646/2

Lasă un răspuns

